pühapäev, 9. november 2014

E-portfoolio ja pädevused

Tegin oma esimese e-portfoolio - ja ühtlasi tutvusin esmakordselt mõistetega digitaalne arengumapp ja e-portfoolio - aasta tagasi enne Tuleviku Õpetaja esimese koolitusmooduli läbimise alustamist.


Selle koolituse läbimiseks oli vajalik luua digitaalne arengumapp, mille loomine oli osa TÕ eelmoodulist. Edaspidi läks digimappe vaja peaaegu kõigi viie koolitusmooduli läbimiseks peamiselt koduste ülesannete esitamiseks ja õpingute reflekteerimiseks. Pärast esimese digimapi loomist hakkasin erinevaid keskkondi proovima ja katsetamisrõõmu jätkus kauemaks. Tänaseks olen loonud kolm portfooliot/arengumappi, neist ühe kasutamisest loobunud ja kaks ülejäänut teineteisega tihedalt sidunud (üks neist on Weebly ja teine Wordpress-keskkonnas). Esimeste arengumappide loomine oli minu jaoks ääretult põnev ja mänguline tegevus, kuid mingeid erilisi kriteeriumeid või eeskujusid ma neid luues silmas pidada ei osanud. Nüüd ongi hea moment asjad kriitilise pilguga üle vaadata.

Mis tüüpi on minu e-portfoolio?

Minu praegusel e-portfooliol on kõige rohkem esitlusportfoolio tunnuseid, kuid ühe osa sellest moodustab ka õpiportfoolio kuuest moodulist koosneva juba mainitud Tuleviku Õpetaja koolitusprogrammi kajastajana. Kuna TÕ ühes moodulis tuli hinnata iseenda haridustehnoloogilisi pädevusi, siis on sellel ka hindamisportfoolio tunnusjooni. Minu e-portfoolios on kirjas ka kõik koolitused, mille olen läbinud. Seega on tajutavad ka personaalse arengu portfoolio jooned.
Nii et lõppkokkuvõttes segatüüpi e-portfoolio(d). Sellise pisut müstilise korralduse selgituseks niipalju, et hakkasin ühel hetkel oma e-portfooliosse paigutama enda koostatud õppematerjale (sealhulgas testikogu), kuid kuna Wordpress´i võimalused olid embedimise koha pealt piiratud, tuli Weebly lisaks appi võtta (jutt käib tasuta variantidest). Lisaks kasutasin ka Google Sites´i abi, osalt puhtast uudishimust, osalt Mp3 failide lihtsa käsitlemisvõimaluse tõttu.

Kas minu e-portfooliot saaks edukalt rakendada minu pädevuste mõistmiseks ning tõendamiseks?

Vastan optimistlikult "jah", sest e-porfoolio kajastab üsna üheselt seda suunda, milles olen viimasel ajal arenenud (täpsemalt IKT suund). Ühtlasi annab see muidugi aimu, et e-portfoolio loomise hetkel mul päris adekvaatset kuvandit ühe õige e-portfoolio olemusest ei olnud.

Kas ja millise pädevusmudeliga on teie portfoolios esitatu seotud?

Valisin kolmest variandist välja pädevusmudeli õppijale, sest kuigi tegutsen igapäevaselt õpetajana, seostan end IKT teemadaga seotult ikka õpilasena.
Loovus ja innovaatilisus, kommunikatsioon ja koostöö, uuringud ja infokorjaoskus, kriitiline mõtlemine ja otsuste tegemine, digitaalne õiguspädevus, tehnoloogia toimimine ja põhimõtted (ISTE digipädevuste standard õppijale) - see kõik sobib vähemalt osaga minu e-portfooliost.

Et selles pädevusmudelis eriti kindel olla, lisasin porfooliosse uue saki "Ülikooliõpingud", kus kajastuvad kõik (mõlemad) minu erinevate õppeainete tarvis loodud blogid. Selle alamleheks sai lingikogu, kuhu loodan koguda lugematud veebis asuvad materjalid, mille võrra iga päev rikkamaks saan. Üksiti võtsin vastu otsuse edaspidi kõiki õpingutega seotud tegevusi blogides reflekteerida.


Mida annaks paremaks muuta?

Küllap on selline pisut ebamõistlik tegutsemisviis miski, mis käib kaasas äärmusliku õhinapõhisusega ja usutavasti on minu eesmärkide ja vajaduste elluviimiseks olemas ka tunduvalt mõistlikumaid ja kompaktsemaid variante.
Hetkel on minu e-portfoolio natuke eklektiline, omades paljude e-portfoolio tüüpide jooni. Ehk oleks sellega lihtsam tutvuda, kui tegemist oleks e-portfooliode ja õpimappide koguga, mis koosneks mitmest erinevast kompaktsest tervikust? Samuti olen endalt küsinud, kas e-portfoolio kujundus ei peaks olema lakoonilisem ja ametlikum, eriti kui on tegemist esindusportfoolioga.
Olen hiljem tutvunud ka muude e-portfoolio keskkondadega PB works ja Live Binders ning värske tutvusena Mahara ja  Elgg. Arvatavasti koostan ühel hetkel, kui ajavarud seda võimaldavad, ühes neist ka pisut klassikalisema ja traditsioonilisema variandi kui käesolev.
Ühtlustamise mõttes peitsin peamenüüst saki "Publikatsioonid" ja asetasin selle CV alla alammenüüks, kuivõrd tegemist ei ole IKT-alaste publikatsioonidega. Loodetavasti tekivad peagi needki..
Kasutades värskeid teadmisi ja käeharjutamise mõttes lisasin e-porfooliole kaks RSS-voogu.

Lähemalt saab minu porfooliodega tutvuda:
arengumappaet.wordpress.com ja arengumappaet.weebly.com.

Kasutatud kirjandus:

1. Tammets, K Erinevad e-portfoolio tarkvarad, tüübid, standardid, loetud aadressil portfooliokursus.wordpress.com/lugemismaterjal-1/erinevad-e-portfoolio-tarkvarad-tuubid-standardid/#

2. Tammets, K E-porfoolio mõiste, loetud aadressil portfooliokursus.wordpress.com/lugemismaterjal-1/1-nadal-e-portfoolio-moiste-ja-naited/

3. Tammets, K Erinevad e-portfoolio tarkvarad, tüübid, standardid, loetud aadressil portfooliokursus.wordpress.com/lugemismaterjal-1/erinevad-e-portfoolio-tarkvarad-tuubid-standardid

4. Organisatsiooni International Society for Technology in Education (ISTE)
digipädevuste standard õppijatele



2 kommentaari:

Unknown ütles ...

Piilusin Sinu e-portfooliot ja jäi silma muljetavaldav koolituste loetelu, mis tõepoolest tõendab pädevusi IKT alal. Ära muretse. Ka minul ei olnud portfoolio koostamisel sellest õigest kuvandist aimugi. Ilmselt e-portfoolio olemus sõltub niivõrd konkreetsest vajadusest seda koostada.

Tea Klaas ütles ...

Jana, sa pälvisid just kiireima kommenteerija tiitli!
Tegelikult sõltub minu e-portfoolio(te) olemus nii konkreetsest vajadusest kui ka palavikulisest õhinast, millega neid koostasin. Kange tahmine oli teada saada "mis on karul kõhus"....